Deel op facebook

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

31
0

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 31 bijdragen

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Dat is dan alvast veel miserie uitgespaard later. Zoals ik eerder zei: weerbare en zelfbewuste mensen vormen maakt een sterke samenleving. Het onderwijs moet geen machines afleveren voor de bedrijfswereld maar krachtige, zelfbewuste en weerbare mensen met goede algemene kennis (+ een gekozen richting of vak)
Wim V.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Het onderwijs legt nu te veel nadruk op risico’s, zwangerschap en soa’s. Uiteraard is preventie belangrijk, maar seksualiteit gaat ook over plezier, consent en zelfbeschikking. Vooral voor meisjes en vrouwen zou er explicieter aandacht moeten zijn voor hun plezier en autonomie. Daarnaast moeten lessen cultuursensitief zijn en leerkrachten getraind worden om respectvol en inclusief over seks en relaties te praten met een diverse groep jongeren met verschillende culturele achtergronden.
Jelena V.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Er moet ruimte gemaakt worden om lerenden op te leiden rond deze thema's. Er moet plaats gemaakt worden voor informelere lessen, lessen die mensen écht klaarstomen voor het verdere leven.
K B.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Dit is kernleerstof. Kinderen zijn vaak onvoldoende weerbaar gemaakt of juist heel defensief door de gehardheid in het leven. Er zijn vooral extreme visies en minder genuanceerde visies. Door van jongs af aan te leren omgaan met uitdagingen die op uw pad komen, leer je nuanceren en relativeren. En als je dat leert, heb je één van de belangrijkste kwaliteiten voor het leven aangeleerd. Wat seksualiteit betreft, zouden de criteria van het vlaggensysteem goed gekend moeten zijn.
J V.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 3
Bestaat hier nog discussie over? Dit principe lijkt mij een open deur intrappen. De relevante vraag is hoe we dit best aanpakken. Neem bv. realtionele en seksuele opvoeding. In sommige scholen (en ook in het Franstalige EVRAS) komt dit in praktijk neer op veel aandacht voor gender, gendertransitie en de zuiver legale en biolgische aspecten. Maar wat nodig is voor een gezonde affectieve ontplooiing v/d doorsnee jongeren (M/V, MM of VV), dat komt daar nauwelijks aan bod.
Martha H.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Ruimte maken binnen het curriculum om hier ervaringsgericht mee aan de slag te gaan. De realiteit te leren kennen, omgaan met mensen, leren communiceren. Niet enkel in theorie maar ook in de praktijk.
Liza E.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Organiseren van vorming rond deze thema's - sommige kunnen ze zelf geven, bij andere kunnen ze beroep doen om externe organisaties of personen (denk bijvoorbeeld aan relaties en seksualiteit in samenwerking met cgso vzw of Pimento) Boeken aankopen voor in hun schoolbibliotheek en dit promoten bij jongeren. Projectdag of lessenreeks ontwikkelen.
Y S.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Aanleren van vaardigheden om om te gaan met gezondheid, verkeer, welbevinden, … Een aanbod hiervoor kan komen uit de preventieve sector in de brede zin van het woord. Veel van de vaardigheden zijn generiek en vragen niet voor elk “probleem” een specifieke aanpak.
Lea M.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 4
Verkeer is een vrij neutraal thema om in een (super)diverse context aan te pakken. Het gaat om regels naleven, rsspecteren, begrijpen. Ik zou het belangrijk vinden dat leerlingen een open houding, een divers referentiekader ontwikkelen over geld (niet middelklasse minded), relaties of seksualiteit (gender, identiteit, geloofsovertuigingen, waarden en normen,...). Mensen hebben veerkracht nodig, verbindende communicatie, respect. Het maakt sterker om met tegenslagen om te kunnen gaan.
G. C.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Het is belangrijk dat het onderwijs kwalitatieve en neutrale informatie meegeeft aan de lerenden, zodat zij geïnformeerde keuzes kunnen maken.
Evi S.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 3
Opvoeden is een taak voor de ouders. De school kan er een thema rond maken. Maar dan beperkt in lestijden
Juf V.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
De school is een plek waar we als samenleving waarden en normen aan elkaar doorgeven, gelijkwaardigheid van man en vrouw, LGBTQ+-rechten, hoe wel wel of niet met elkaar omgaan... Daarnaast is ook basiskennis over je lichaam, het verkeer, geld... etc. belangrijk. We moeten jongeren sterker maken met de juiste informatie zodat ze later weloverwogen beslissingen kunnen nemen over hun leven.
N. B.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Informatieverstrekking breed, debat
Kim S.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
School is de plek waar jongeren het meest leren en groeien. Het is dan ook hier de plek om de nodige vaardigheden en attitudes te ontwikkelen voor dit soort uitdagingen. Dit kan in alle vakken worden verwerkt, door praktische oefeningen en discussies, en hoeft dus niet alleen tijdens themadagen of aparte vormingen aan bod te komen.
Katelijn G.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 4
In de stelling staat het goed geformuleerd: hulp krijgen bij. Het kan niet de bedoeling zijn dat het onderwijs al deze topics tot in detail behandeld. Zo gaat er veel lestijd verloren waardoor bij andere vakken de beschikbare tijd om dingen helder uit te leggen ontbreekt. Zo verschuift heel wat inhoud naar zelfstudie en daar zijn leerlingen nog niet aan toe. Hier geldt wat mij betreft ook zeker verantwoordelijkheid van de ouders. Zij kunnen hierover ook in gesprek gaan met hun kinderen.
Liesbeth N.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Meer concreet opnemen in leerplannen. Pas ‘ confrontatie en ervaring met deze onderwerpen beter in in leertijd.
Michel P.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Het onderwijs kan je vertellen wat er wetenschappelijk écht juist is. We krijgen al heel wat informatie mee van onze ouders, vrienden, tantes, ooms, broers, zussen, of influencers online. Dat maakt het vaak moeilijk om te weten wat er nu echt waar is. Daar kan het onderwijs het verschil maken. Zo krijgt iedereen de kans om juist geïnformeerd te zijn. Ook als je eigen thuisnetwerk misschien minder op de hoogte is, of meer moeite heeft om over gevoelige onderwerpen te praten.
Chloé S.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 3
Scholen moeten een basis meegeven op deze doemeinen en vooral zorgen dat kinderen later ook weten hoe ze met andere vragen in deze domeinen kunnen omgaan.
Stijn V.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Het leven kan behoorlijk uitdagend zijn voor sommigen. Dus ondersteuning moet er zijn.
Melania L.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Onderwijs heeft een unieke positie aangezien het een veilige klassfeer kan inrichten waarin jongeren naar elkaars perspectieven kunnen luisteren, én er een deskundige aanwezig is die incorrecte info kan corrigeren. Noch vrienden, familie, (sociale) media of jeugdwerk hebben diezelfde combinatie.
Wannes M.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Deze thema's aan bod laten komen op een positieve manier zonder de risico's uit de weg te gaan.
E K.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Misschien ook eens andere pilootscholen toelaten dan deze over kennisrijk curriculum. Pilootscholen die ook op al deze lifecomp kunnen inzetten, niet gehinderd door de huidige beperkende regelgeving, maar uiteraard wel wetenschappelijk onderbouwd. Wat geleerd wordt uit dergelijke pilootscholen, kan inspiratie zijn voor ons ganse onderwijssysteem
Tania V.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Meer inzetten op vaardigheden bij leerkrachten aanbrengen rond het lesgeven over deze thema's. Ik voer momenteel onderzoek hier naar uit (relationele en seksuele vorming), en dit komt met stip naar voren als een groot tekort bij leerkrachten, wat veel onzekerheden met zich meebrengt alsook een inconsistente aanpak. Nadenken over deze thema's terug meer in de minimumdoelen te verankeren.
Tara D.
0 0
lees meer

Alle lerenden moeten hulp krijgen om goed te leren omgaan met uitdagingen in hun leven zoals gezondheid, geld, verkeer, sociale media, relaties of seksualiteit.

Belang: 5
Ons onderwijssysteem is niet gericht op het vormen van zelfzekere, gezonde, mentaal evenwichtige burgers. De ontwikkeling van een gezond mens in haar geheel (emotioneel, sociaal, cognitief, voeding, ...) zorgt ervoor dat we een gezonde samenleving kunnen vormen. Kijk naar systemen in het noorden (Noorwegen, Finland, Zweden, ...), denk aan kindcentra, ... Focus op de groei van gezonde mensen met welzijn en welvaart als logisch gevolg, stap af van kennisdumpen.
Lore V.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 31 bijdragen