Deel op facebook

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

37
0

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 37 bijdragen

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Het onderwijs moet curricula sneller kunnen aanpassen aan nieuwe technologische en economische ontwikkelingen. Daarom moet men breder inzetbare leerlingen kunnen afleveren op de arbeidsmarkt. Breder inzetbaar en dus meer en beter geschoold in probleemoplossend denken, digitale geletterdheid, samenwerken en communicatie bvb. Meer modulair lesgeven zodat lln kunnen omscholen of bijscholen tijdens hun studentenloopbaan.
Francis V.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 1
Het onderwijs moet helemaal niet in functie staan van de arbeidsmarkt. Onderwijs moet iedereen de kansen geven om zijn/haar talenten te ontwikkelen. Mensen moeten kunnen studeren wat ze graag studeren. De arbeidsmarkt verandert constant, moet het onderwijs dan om de paar jaar om zijn kop gezet worden, nee toch?
Sven M.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
De rol van onderwijs hierin is om af te stemmen met de arbeidsmarkt en eventueel sprekers en gastlesgevers aan te bieden om zo onderwijs en de arbeidsmarkt dichter te laten aansluiten.
Lies L.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Om het onderwijs beter op de arbeidsmarkt af te stemmen is er o.a. nood een nieuwe machines/toestellen die vandaag de dag gebruikt worden in de industrie. Door te weinig financiële middelen is dit binnen het Katholiek onderwijs zeer moeilijk voor een kleinere technische school. Goede technische gemotiveerde toekomstige werknemers begint bij de basis van het vak, maar wordt moeilijk als er niet genoeg budget is om up-to-date te blijven met de nieuwe technologieën.
Heidi J.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Onderwijsloopbaanbegeleiding als continuüm aanbieden en niet enkel als een activiteit op scharniermomenten. Niet enkel aandacht voor horizonverruiming maar zeker evenveel voor zelfconceptverheldering als voor beslissingsstrategieën. Meer arbeidsmarktexpertise in de scholen brengen (door samenwerking met de arbeidsmarktactoren)
Eric d.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 4
Er zijn heel wat leerlingen die afstuderen maar geen idee hebben wat de arbeidsmarkt inhoud. Dit gaat vooral over leerlingen die afstuderen in een richting waar geen stage in aanwezig was. Op zich zou iedere leerling verplicht een stage moeten uitvoeren (eventueel een kijkstage) om op die manier al een idee te hebben wat de job inhoud. Daarnaast gaan leerlingen op die manier misschien ook meer beseffen waarom wij binnen het onderwijs heel veel inzetten op stiptheid en respect.
Sharon V.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
De arbeidsmarkt evolueert snel. Van een medewerker worden andere vaardigheden verwacht dan 5 jaar geleden met name jobtechnische vaardigheden, kritisch denken, zelfsturend werken, digitale vaardigheden,... Het is belangrijk dat onderwijs mee-evolueert en de drempel naar de arbeidsmarkt verlaagt en laag houdt. Samenwerking tussen de bedrijfswereld, organisaties en onderwijs gaan hand in hand om cursisten / leerlingen te versterken en competenties aan te leren.
E. L.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 4
Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar aansluiten, niet door opleidingen één-op-één af te stemmen op de arbeidsmarkt, maar door jongeren via loopbaanbegeleiding te leren wie ze zijn, wat ze willen en kunnen. Zo maken ze bewuste keuzes en blijven ze wendbaar. Onderwijs, werkgevers en overheid delen hierin de verantwoordelijkheid om levenslang leren en duurzame loopbanen te stimuleren.
Nele V.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
We moeten onze leerlingen breed opleiden en bepaalde richtingen NIET verengen. Dit laatste hebben ze wel gedaan met de beroepsrichting houtbewerking. Tot voor de hervorming gaven wij onze leerlingen een zeer brede opleiding in binnenschrijnwerk, buitenschrijnwerk, trappen, cnc, interieur,...maar nu zijn we verplicht om onze leerlingen te laten kiezen tussen buitenschrijnwerk of interieur. Trappen zijn uit het leerplan gehaald en naar een specialisatiejaar verschoven zonder diplomaverhoging.
Cl V.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Meer opleidingen met arbeidsmarktfinaliteit. Maar dan met vlotte lessen
Patricia ..
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Meer afstemming op knelpuntberoepen. Meer opleidingen organiseren die gericht zijn op knelpuntberoepen en die toegankelijk zijn voor anderstaligen met een lager niveau Nederlands.
Sofie V.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 2
Een snel veranderende samenleving zorgt voor een snel veranderende arbeidsmarkt. Het is gewoon onmogelijk voor basis en secundair onderwijs (doorstroomfinaliteit) om die veranderingen tijdig bij te benen. Daarom is het belangrijk dat onderwijs niet enkel voorbereidt op een beperkt aantal skills ifv de arbeidsmarkt maar inzetten op de algemene "Green Comps" (van de EU). In het Hoger Onderwijs en de arbeidsmarktgerichte opleidingen is het uiteraard genuanceerder.
Veronique D.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
De samenleving stelt hoge verwachtingen aan meertalige nieuwkomers met betrekking tot snelle integratie, het volgen van opleidingen en participatie op de arbeidsmarkt. Van meertaligen wordt vaak verwacht dat zij deze stappen al zetten zonder dat zij over een (ver)gevorderde beheersing van het Nederlands beschikken.Taalverwerving vindt niet uitsluitend plaats binnen formele onderwijscontexten, ook informele en sociale interacties spelen hierbij een cruciale rol. Onderwijs en beleid moeten visie d
P M.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 2
Ik vind dat onderwijs de laatste jaren te veel geëvolueerd is in het dienen van de arbeidsmarkt. Het is okee om beiden op elkaar af te stemmen, maar onderwijs dient in eerste instantie om je als persoon te ontwikkelen. Onderwijs dient een mens, een samenleving en pas daarna een arbeidsmarkt. Voor trage leerders die komen voor het plezier van leren en zelfontwikkeling is geen plaats meer sinds de modularisering.
krista D.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Er worden nog steeds te veel niche richtingen georganiseerd, die niet afgestemd zijn op de arbeidsmarkt en maatschappij. Ook zijn de technische en beroepsopleidingen nog steeds ondergewaardeerd. Hier zou, ook van in de basisschool al, op moeten ingezet worden (interesse aanwakkeren voor technische beroepen) en het imago van zulke richtingen via andere campagnes in de maatschappij kan veel beter.
Miet C.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Een goed contact met de arbeidsmarkt is cruciaal. Samenzitten en brainstormen over een vlotte samenwerking helpt enorm.
Esther V.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 3
De arbeidsmarkt fluctueert en elkeen heeft zijn interesse of talent. De keuze moet breed en persoonlijk blijven. Binnen die keuze is het belangrijk om te kijken naar de toekomstige noden op de arbeidsmarkt en vereiste skills.
Kim S.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
Wij merken steeds meer en meer een mismatch tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Dit heeft uiteindelijk een impact op het welbevinden van de jong afgestudeerden, en dus ook een impact op onze maatschappij.
Kelly C.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 4
Teveel scholen (LO, So en HO) leven met grote vooroordelen en onwetendheid jegens de noden van de arbeidsmarkt. Voor de rest verwijs ik naar voorstellen van groepen zoals Merito, Itinera, Bovenwijs, en naar de nog bescheiden adviezen van de Commissie Beter Onderwijs.
Martha H.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 4
Samenwerken met bedrijven. Proactief op zoek gaan naar stageplaatsen. Laatste jaar SO hervormen of specialisatiejaar invoeren waarin ingezet wordt op intensieve stage.
Werknemers North Sea Port N.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 1
Onderwijs moet in de eerste plaats jongeren begeleiden, ondersteunen, vormen om te groeien. Om zich tot volwaardige, gelukkige volwassenen te ontwikkelen, in relatie tot zijn medemens. Uiteraard is een 'metier' aanleren ook belangrijk, maar dit kan zoveel ruimer zijn dan een loutere voorbereiding op (de vacante plaatsen op) de arbeidsmarkt.
Katelijne D.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 5
In de laatste jaren van het secundair en hoger onderwijs is dit belangrijk. De jaren daarvoor is een brede ontwikkeling nodig om jezelf eerst goed te leren kennen.
Melania L.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 4
Scholen lopen niet voor op de bedrijven Meer praktijk terwijl je studeert.
Ingrid W.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 4
Onderwijs moet voorbereiden op professionele mogelijkheden in de samenleving, maar tegelijkertijd moet onderwijs ook breder zijn. Algemene vorming los van specifieke professionele doeleinden heeft ook zijn waarde en belang.
J E.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 37 bijdragen