Belang: 5
Wat kan de rol van onderwijs zijn?
We merken in het volwassenonderwijs (Basiseducatie) dat er zeer onrealistische taalniveaus verwacht worden om naar opleidingen of werk door te stromen. Taalverwerving moet snel en de laat ligt enorm hoog. Voor velen is dit niet haalbaar en dat betekent dat ze ook bijna geen kansen krijgen om naar een opleiding of haalbaar werk door te stromen. Er is heel veel motivatie bij deze mensen om de taal te leren, en ook wij doen ook enorm ons best.
Beschrijf hieronder de verantwoordelijkheid van anderen (zoals gezinnen, ouder(s), opvoedingsverantwoordelijke, beleid, organisaties, bedrijven, media)?
Beleidsmakers, VDAB,... moeten de hoge taalvereisten in vraag stellen.
Waarom is er een 2.4 nodig om een opleiding logistiek in de zorg te volgen? Waarom verliest een taxichauffeur (die al jaren werkt) zijn licentie omdat hij de 2.4 niet kon behalen. Hij is analfabeet, maar functioneert al jaren prima. Hij is moeten stoppen,... Zeker met digitale hulpmiddelen en AI kunnen mensen veel meer dan hun taalniveau (dat heel arbitrair is) doet uitschijnen.