Deel op facebook

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

28
0

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 28 bijdragen

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Onderwijs kan weerbaarheid aanleren binnen het curriculum en dit uitdrukkelijk naar voren schuiven als een te behalen DLR.
Aaron S.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Leerlingen leren omgaan met hun gevoelens of de gevoelens van een vriend. Wij moeten ook zorgen voor leerkrachten die uitgeput zijn. Bv. Disconnected, beleefdheid en respect op het werk, en ondersteuning van directie en beleid.
Sien R.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Het onderwijs kan best eens starten over het nadenken wat ze kunnen doen om het personeel minder te belasten zodat er niet zoveel mensen uit het onderwijs gaan. Hoe kunnen ze leerkrachten in het onderwijs houden en ze niet laten overstappen naar een job buiten het onderwijs. Op deze manier gaan er veel leerkrachten die het goed voor hebben met hun leerlingen en de samenleving niet verloren. Dit omdat deze mensen de druk niet meer aankunnen dat er in het onderwijs wordt opgelegd. Heel spijtig!!
Katty S.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Zeer belangrijk dat onderwijs stilstaat rond de onderzoeken van de invloed van stress op de frontale cortex en de gevolgen hiervan op leren. Kinderen kunnen maar tot leren komen als hun 'mensenbrein' gebruikt kan worden. Leerkrachten moeten hiervan op de hoogte zijn en tools aangereikt krijgen om ervoor te zorgen dat kinderen zich veilig kunnen voelen op school om tot leren te komen. Hersenonderzoek toont duidelijk aan dat leren en welzijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
E L.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 2
Uiteraard, maar dit thema krijgt in teveel onderwijskringen een verkeerde, en dikwijls zelfs contraproductieve benadering. Meerdere koepels, scholen, netten, lerarenopleidingen, ... horen dringend te leren dat mentaal welbevinden haaks staat op instant-satisfactie en dat het niet versterkt wrdt door 'ochotekes ocharme'.
Rudi D.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Ze doen hun best.dat is niet gemakkelijk maar er wordt wel beste voor gedaan.
W S.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5

Sommige kinderen zitten reeds met zware mentale problemen in de klas, zij komen niet tot leren. Niet alles kan besproken worden in de klasgroep. De leerkracht biedt een luisterend oor, maar is geen psychologe. Een vast persoon verbonden aan de school die tijdens de lesuren dit kan behandelen van in de basisschool. Kleine/grote problemen vroegtijdig aanpakken, zo hoef je later geen rode neuzendag te organiseren als het kalf eigenlijk al bijna verdronken is.

An D.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Sterk inzetten op professionalisering van leerkrachten opdat ze signalen dat leerlingen zich slecht voelen, kunnen opvangen en hen gepast kunnen doorverwijzen
Sarah D.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Mentaal welbevinden is een voorwaarde voor een sterke maatschappij.
Peggy M.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
een veilige omgeving te creëren waarin leerlingen zich gehoord en gezien voelen, waar ze verbindingen kunnen aangaan. Werken aan sociale en emotionele vaardigheden, het bieden van emotionele steun, het aanmoedigen van leerlingen en het samenwerken met de bredere omgeving. Duidelijke lijnen zetten naar zorgcoördinatoren. Inzetten op samenwerking tussen de leerlingen en aandacht geven aan hun talenten en interesses. Ook inzetten op het welzijn van de leerkrachten.
Ann P.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 4
Leerlingen moeten uitgedaagd worden om zichzelf te ontdekken in hun pubertijd. Ze moeten de kans krijgen om te groeien ennte ontluiken. Zelfbewustzijn creeren binnen deze wereld die is overladen met prikkels. Grenzen leren stellen en kaders maken... Dit leer je ook op school. Bvb in de les godsdienst (die gerust een ander naam mag krijgen maar zeker niet mag weggeveegd worden)
Wim V.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Psychologische ondersteuning op school beschikbaar stellen
K B.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Het onderwijs kan tijd vrijmaken in lessen om hierover in gesprek te gaan met de leerlingen. Tijd vrijmaken door te vragen hoe het met de kinderen gaat, hier een open houding tegenover te zetten en dit bespreekbaar te maken in grote groep.
Hyndia J.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 1

Op zich correct, maar de wijze waarop dit door de meeste scholengroepen, koepels en ondersteunenden diensten wordt nagestreefd lijkt mij eerlijk gezegd contraproductief. Welbevinden is imemrs iets totaal anders dan wat 'instantsatisfactie' voor de leerlingen. Cruciaal is een veel groter respect voor elkeen en een beleid dat dat ook afdwingt. Toxische, autoritaire en dogmatische directeurs komen daar nu nog veel te dikwijls mee weg.

Martha H.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Je moet je goed voelen om naar de les te gaan.
Elke V.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 1
Op zich héél balangrijk, maar dit wordt te dikwijls ondoordacht nagestreefd in onderwijs 1. De focus op welbevinden is eenzijdig en verengt tot 'instant welbevinden'. 2. Karaktervorming en respect voor anderen tonen én aanleren is essentieel, maar te veel scholen en leraren, vooral grote koepels en lerarenopleidingen verwaarlozen dat! 3. Onderwijs schiet ernstig tekort om een veilige, rustige, inclusieve en professionele leer- en werkomgeving te waarborgen. Zie ook de voorstellen van Bovenwijs.
Martha H.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 4
Breng de psychologen naar school! Zodat problemen kunnen aangepakt worden wanneer ze zich stellen. Zodat mensen met kennis van zaken het lerarenteam kunnen bijstaan met raad en daad. En zodat er gelijke kansen ontstaan voor iedereen. Want wie doet er nu beroep doen op psychische hulp... zij die het kunnen betalen. Maar wat met kinderen die het nodig hebben maar er de middelen niet voor hebben.
Evelien B.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Luisteren en problemen zien en oplossing zoeken. Praten met de ouders en eventueel doorverwijzen naar bevoegde hulpverlening.
Ingrid W.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Ik verwacht van het onderwijs dat er naast zoveel focus op presteren meer ruimte komt voor mentaal, emotioneel en sociaal welbevinden.
Inge V.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Mentaal welbev is absolute voorwaarde voor leren! Onderwijs is de plaats waar iedereen dezelfde basis kan meekrijgen rond emotieregulatie, sociaal-emotionele vaardigheden en zelfzorg. Onderwijs moet kinderen en jongeren voorbereiden op verdere leven, met kennis alleen kom je er niet. Dit moet in de leerdoelen, leerkrachten moeten goede vb geven hierin! Enkel zo zal agressie, criminaliteit... minderen, welzijn verhogen. Je kan dit niet vragen van ouders alleen, dit vergt professionele achtergrond
Joke V.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 3
De vele aandacht die momenteel naar mentaal welbevinden gaat (voor jongeren vooral via sociale media) leidt ook tot valse verwachtingen in het onderwijs. Hoewel er oprecht veel bereidheid is om met ieders persoonlijke situatie rekening te houden lijkt het momenteel onhaalbaar om te doen. Dit vooral omdat er in het regulier onderwijs gewerkt wordt met groepen. Er mag ook meer benadrukt worden dat je aanpassen aan de regels en afspraken binnen een groep een basisvoorwaarde.
Veerle D.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5
Onderwijs kan bewustmaken van de kwetsbaarheid van elkeen, kan vooroordelen wegwerken en misschien ook al doende bouwen aan meer veerkracht.
Jan j.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 4
Het (volwassenen)onderwijs heeft niet alleen een lerend doel maar is voor sommige mensen ook een groot deel van hun sociale leven en voorkomt dat mensen in eenzaamheid terecht komen. Dat de prijs van het inschrijvingsgeld omhoog gaat met de algemene levensduurte is volkomen normaal, maar het tarief van € 4 per lestijd zorgt ervoor dat sommige mensen niet meer kunnen deelnemen aan het onderwijs wat voor hen soms het enigste sociale leven is.
c v.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 5

Onderwijs is de toegangspoort tot hulpverlening. Kinderen van nabij opvolgen hoort hierbij. Signaleren wanneer een kind het moeilijk heeft ook. Kinderen van wie een ouder de toegang weigert tot de hulpverlening, kunnen hier enkel geraken via deze toegangspoort. Leerkrachten zien kinderen dagelijks en zien signalen die anderen niet zien. De rol van de overheid is om er voor te zorgen dat leerkrachten hier ruimte voor krijgen door oa het lerarentekort weg te werken, het CLB te versterken en meer hulpverleners aan het werk te zetten

Katrien F.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 28 bijdragen