Deel op facebook

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

28
0

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 28 bijdragen

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 3
Niet veel, Onderwijs moet zich concentreren op kennis doorgeven. Armoede moet school niet oplossen.
Ingrid W.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Scholen: kostenbewust beleid. Ook voor S.O. aub eindelijk een maximumfactuur. Stoppen met de extra muros reizen, ook als ze in schoolvakanties vallen. Scholen zijn geen reisbureau... Aandacht voor welbevinden van leerlingen. Volle/verwerkende hoofdjes kunnen niet leren... Eoals er een work-live balance bestaat, zo zou die ook voor scholen kunnen gelden. Soms is er naast de schooluren veel teveel huiswerk te maken. Kinderen hebben recht op ontspanning. Maar evenzeer, ms dat nodig is, rzcht 9p w
G. C.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 2
Sommige mensen komen omwille van tegenslag terecht in armoede. Iedereen verdient een tweede kans en ondersteuning om terug op de rails te geraken. Hier kan het onderwijs ondersteunen door een luisterend oor en ouders te ondersteunen bij hulpaanvragen en doorverwijzingen om de juiste hulp te krijgen. Echter zijn er ook een groot aantal mensen die enkel willen teren op de kap van anderen. Als zij hun tweede kans niet grijpen, moet de samenleving hier niet meer voor opdraaien.
a v.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Klein en groot leten omgaan met werken en genieten van de kleine dingen in de wereld
Myriam D.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
De rol van het onderwijs is om armoede bespreekbaar te maken voor iedereen .En hoe er mee moet omgaan . En ook naar andere toe en naar jongere die in armoede leven . Leren beseffen wat het soms doet met kinderen die armoede moeten leven maar ook naar hun omgeving en ook kinderen die niet armoede leven er bewust van te maken dat dit wel kan voor komen in hun latere leven .Door ziekte , ongeval, werkverlies en relatie.
Nicole M.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 4
Scholen in een context van veel armoede moeten veel meer middelen krijgen om die kinderen dezelfde kansen te geven.
Stijn V.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 1
Door te stoppen met dure dingen als zaligmakend te presenteren. "Waaw, ben je gaan skien" "Amai, je ging naar disneyland" "Een terrasje doen" Kinderen kunnen ook gewoon gaan wandelen of naar een speelplein gaan met hun ouders. Een warme chocomelk met een wafel kan ook in je keuken
Kyra H.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 4
In het onderw.wordt vaak uitgegaan van de middenklasse.Voorbeelden,oefeningen in lessen rekenen/wiskunde,taallessen,wereldoriëntatie, gaan mssn al over regenboogrelaties en alternatieve gezinnen...Verder gaat men er(meestal)te snel vanuit dat de eigen situatie voor(bijna)iedereen geldt.Niet iedereen beschikt over een auto,fiets,laptop,of zelfs internetverbinding...Daar meer rekening mee houden,daar aandacht voor hebben,daar vbn uit geven,oef. mee opbouwen,draagt bij aan herkenbaarh.,én interesse
Sabine R.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 1
Dit is geen kerntaak voor onderwijs! Dit hoort daarom eigenlijk niet thuis in deze bevraging, of enkel om duidelijk te maken dat scholen hier én geen mandaat voor hebben, noch de expertise, noch de middelen, noch de tijd.
Martha H.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Op dit ogenblik onderwijs doet zijn best .Anderstaligen moeten de taal nederlands beter aanpakken meer inzet .
W S.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Armoede niet de kansen laten belemmeren. De impact en maatschappelijke positie van het netwerk op (slaag)kansen en ondersteuning is nog te groot .
Kim S.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Onderwijs bestrijdt armoede door gelijke kansen te creëren, sociale ongelijkheid te verminderen en een veilige, inclusieve leeromgeving te bieden. Scholen werken samen met ouders en partners, signaleren kwetsbaarheid en bieden brede basiszorg, zodat elk kind zich kan ontwikkelen en volwaardig kan deelnemen aan de samenleving.
Frederik V.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Signaleren, doorverwijzen, kansen aanreiken
Wim V.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 1
Dit is geen primaire verantwoordelijkheid voor onderwijs. Scholen horen hiervoor wel eventuele ernstige problemen tijdig op te merken en dan te weten met welke sociale diensten ze samenwerkenDoorverwijzen dus naar diensten voor wie armoedebestrijing wel tot hun taken behoort Scholen kunnen, secundair, dikwijls nog wel veel doen voor het beheersen van de schoolkosten!
Martha H.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Leerkrachten zouden doorheen hun carrière veel meer moeten bewust gemaakt worden rond de zeer grote gevolgen van kans armoede op kinderen bv. hersenonderzoek toont aan dat de gevolgen hiervan zelfs effect hebben op de werking van de hersenen. Veel meer begrip van leerkrachten rond het thema kan mogelijks ook leiden tot meer begrip voor de ouders en kinderen. Nog te vaak is er een zeer grote kloof tussen ouders en school wat de leerkansen van de kinderen enorm beknot.
E L.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Scholen moeten ervoor zorgen dat alle leerlingen over de nodige leermiddelen beschikken en ook aan alle schoolactiviteiten kunnen deelnemen, zonder financiële of sociale drempels. Dat vraagt van scholen een kostenbewust beleid. Denk na over de kostprijs van schooluitstappen bijvoorbeeld.
Peter H.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Onderwijs is de plek waar alle kinderen samenkomen. Onderwijs is niet verantwoordelijk voor de oplossing, maar kan wel belangrijke bijdrage leveren tot die oplossing bv: zorgen dat elk kind alle leermaterialen heeft, niet met honger in de klas zitten... Zodat armoede niet de kansen op onderwijs beknot. Want wie goed onderwijs heeft genoten, draagt dat een levenlang mee.
Liesbeth V.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 2
Armoedebestrijding is zeker een brede maatschappelijke opdracht. Mùaar daarvoor bestaan tal van geëigende instellingen voor wie dat tot de kerntaken behoort. Voor onderwijs is dit echter totaal geen taak. Dit hoort dus niet thuis in deze bevraging, tenzij om te evrduiudelijken wat buiten onderwijs valt.
Rudi D.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 4
Onderwijs betaalbaar houden. Ondersteuning voor de kinderen die het nodig hebben. Alle kansen aan iedereen .
Melania L.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 2
goede raad is altijd op zij plaats in de les mennig mensen hebben pech de een overkomt het de ander zoekt het soms zelf helpen kan maar met goed overleg en tot op een bepaalde hoogte de school is meestal de plaats voor de juiste info
de cock r.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Uiteraard, wanneer we een ik-maatschappij vormen werkt dit enkel op korte termijn. Terwijl we elkaar in noodsituaties, maar ook in het gewone dagelijkse leven elkaar groot nodig hebben. Het besef bij vele mensen ontbreekt nog steeds
Marie Josee C.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 3
Er zou geen armoede mogen zijn, laat dat duidelijk zijn. Maar we schieten vaak allemaal in de kramp als we met kinderarmoede geconfronteerd worden. We voelen een drang om het 'op te lossen', we problematiseren het én we culpabiliseren. 'Kinderen zijn onschuldig en ouders zijn schuldig.' Kleine steentjes verleggen en kinderen én hun ouders empoweren zijn belangrijk. Focus op wat wel kan en wees bereid de drempels aan te pakken die kinderen ervaren.
F W.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
Onderwijs kan mensen in armoede ondersteunen in goedkope boeken aankopen, de maaltijden op school ter beschikking stellen, reizen sponseren, schoolgerief , zwem en turngerief aanbrengen. Inzicht krijgen in hoe moeilijk het voor sommigen is om de lassen te volgen, deel te nemen aan activiteiten etc
Fabi S.
0 0
lees meer

Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.

Belang: 5
In de basiseducatie kan er nauw samengewerkt worden met verenigingen waar mensen in armoede het woord nemen en andere diensten en organisaties die deze doelgroep bereiken. Als de basiseducatie deze groep wil bereiken en versterken, moeten ze loskomen van het strikt doelgericht werken en meer inzetten op vertrekken vanuit de leervragen van de mensen zelf. Het moet ook een prioritair aandachtspunt zijn in de werking.
Ann P.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 28 bijdragen