Deel op facebook
Deel op facebook

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

62
0

Deze meningen werden reeds ingediend

Willekeurig Populair Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 62 bijdragen

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Er is een erg grote nood aan menslievende educatie
T C.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
In het licht van een toename aan homofobe overtuigingen bij jongeren, is het belangrijk dat het onderwijs deze moeilijke thema's niet uit de weg gaat. Leerlingen moeten bewust gemaakt worden over hoe alle mensenrechtenstrijden inherent verbonden zijn en werken aan hetzelfde doel. Ze moeten weerbaar gemaakt worden tegen berichten van haat en moeten nepnieuws leren herkennen zodat ze zich erdoor niet laten beïnvloeden. We moeten hierbij bijzondere aandacht hebben voor jongens en hen ook benaderen als een constructieve partner in de beweging voor een gelijkwaardige wereld en niet als een bedreiging.
Gijs V.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
In het onderwijs moet diversiteit een vanzelfsprekendheid zijn. Toch zorgt dit voor grote uitdagingen. Zowel op vlak van taal, visie op onderwijs, ouderbetrokkenheid, normen en waarden.
Petry D.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
De Vlaamse maatschappelijke waarden en normen moeten we voorleven. Bij afwijkend gedrag (geweld, homohaat, vrouwenhaat,...) moeten we kort op de bal spelen. We moeten het geduldig doen zodat de kinderen/jongeren er willen in mee gaan
Juf L.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Aandacht voor iedereen als mens, ongeacht afkomst, religie, gender,uiterlijk,.... Focussen op het zuiver menselijke , objectieve kijk hanteren voor gelijke kansen. Vb. Iemand met een Aziatisch gezicht kan Belg zijn, perfect Nederlands spreken omdat hij/zij hier geboren is.
Melania L.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 4
Onderwijs (bv Ligo) kan: ● Zich afvragen hoe en ernaar streven om de cursisten in hun eigen kracht zetten. ● Luisteren naar elkaar, met elkaar in dialoog gaan. ● Focussen op meer dan alleen taal: talenten, vaardigheden, …
Ligo g.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Diversiteit wordt vaak te eng geïnterpreteerd. Er wordt gedacht aan andere culturen, mensen met een beperking of moeilijke thuissituatie. Een groep die de diversiteit vergroot maar vaak wordt vergeten zijn cognitief zeer sterke leerlingen, die voor een of alle vakken meerdere jaren vooruitlopen op leeftijdsgenoten. Voor hen is er in Vlaanderen geen (gesubsidieerd) onderwijs. Laten we hen meenemen in het debat. We hebben dit toptalent hard nodig in onze kennismaatschappij!!
Kim K.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Er moet denk ik vanaf het instapmoment (voordien heeft school geen opdracht) sterk ingezet worden op taal. Om echt mee te kunnen en voldoende in te kunnen gaan op de leerkansen die geboden worden, moet je de onderichtstaal kennen. Kinderen die het Nederlands onvoldoende beheersen, hebben vanaf het begin van hun schoolloopbaan een achterstand. Het gaat veel verder dan louter "begrijpen" van de basis en deze ook kunnen spreken, neen, er is nood aan een rijke taalbasis
c s.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Twee zaken zijn hierin belangrijk: enerzijds de grondhouding en skills van de leerkrachten om om te gaan met een diverse klas en anderzijds dat kinderen en jongeren leren om diversiteit te waarderen en respecteren dat elkeen anders is. Leerkrachten staan model en helpen de leerling in één stukje van hun leefwerelden zichzelf te kennen en hun identiteit te ontplooien.
Kathleen O.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Middelen en ondersteuning om al die leerlingen waarvoor het gewone traject niet lukt toch niet te laten falen. Scholen moeten ook toegankelijker worden en ik bedoel niet alleen de infrastructuur.
End U.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 4
Dat is het zeker. Maar de meeste scholen en veel koepels, lerarenopleidingen, ... zitten nog hard vast aan een utopische kijk op de wereld. Ze ontkennen de specifieke en cultuurgebonden problemen van nogal wat groepen. Als moslima bots ik regelmatig tegen islamisten die mij allerlei voorbijgestreefde ideeën proberen op te dringen en die mij bekritiseren omdat ik zelf wil kiezen wat ik wil in het leven. Onderwijs moet dat sorot retrograde ideeën radicaal weren. Het mag ze geen plaats meer geven.
Samira E.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
zie eerdere stelling
E M.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Zeker en vast een voorbeeldrol, leren omgaan met de diversiteit op school, binnen een duidelijk kader. Daarnaast al vanaf de eerste kleuterklas de duidelijke verwachtingen naar betrokkenheid van de ouders bij het leerproces formuleren eventueel in het school reglement.
Liesbeth B.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Onderwijs speelt een cruciale rol in het leren herkennen van schadelijke boodschappen voor minderheidsgroepen. Jongeren zoeken via sociale media soms houvast in haatdragende uitspraken. Lessen over kritisch denken, genderstereotypen, partnergeweld en mentale gezondheid kunnen respect en empathie bevorderen. Scholen zijn plekken van socialisatie en kunnen bijdragen aan een rechtvaardigere samenleving. Bijvporbeeld: https://www.instagram.com/reel/DPKb3o0DJoV/?igsh=M2ZubHUxd2VjOTll
Ashley T.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Omgaan met diversiteit zou een evidentie (moeten) mogen zijn, zeker binnen het onderwijs. We zijn allemaal beperkt in ons kunnen, en hebben toch onze talenten. De grote uitdaging zou eerder kunnen liggen in het zo goed mogelijk elkaar aanvullen, en/of elkaar versterken. Ook hier kan het onderwijs dit zelf doen, om deze visie geloofwaardig uit te dragen. Aanpassingen die ev.gewenst zijn, die gekend zijn, ervaringen hieromtrent, mogen méér en vaker uitgewisseld worden.
Sabine R.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Diversiteit als een realiteit (en kracht) zien en een niet meer te negeren deel binnen de samenleving. Dit ook positief benaderen alsook de valkuilen en impact bespreken om belemmeringen in de toekomst te verminderen
Kim S.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
In alle onderwijsniveaus is het van belang dat er ten eerste meer diverse rolmodellen als lesgever, directie, medewerker aangesteld worden. De visie op pluralisme en neutraliteit is complex, maar zoals ze vandaag gehanteerd wordt door een deel van de onderwijsinstelling draagt ze niet bij tot het toegankelijker maken van onderwijs voor toekomstige vrouwelijke moslim leerkrachten die hun hoofddoek wensen op te houden. Omgaan met diversiteit zou nog veel meer als sleutelcompetentie in de curricula aan bod moeten komen. Ook in de lerarenopleidingen moet het een fundamenteel onderdeel zijn. De samenleving is super divers en leerkrachten hebben niet altijd de tools in handen om hiermee om te gaan.
Steven V.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Scholen zijn één van de eerste plekken waar kinderen en jongeren met verschillen in aanraking komen. Een aantal belangrijke taken voor het onderwijs zijn: (1) bevorderen van gelijke kansen, ongeacht afkomst, taal, geloof of gender of beperking . (2) cultuur en taaldiversiteit waarderen; (3)tegen discriminatie en uitsluiting werken, (4) curriculum en leerinhoud diverser maken; (5) voorbeeldfunctie van leerkrachten en schoolklimaat.
A G.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 4
Hoe kunnen we onze cursisten in hun eigen kracht zetten? ● Luisteren naar elkaar, met elkaar in dialoog gaan. ● Focussen op meer dan alleen taal: talenten, vaardigheden, …
Ligo ZOVlr r.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 4
Diversiteit is te ruim om hier over alles iets zinnig te zeggen. Neem bijvoorbeeld anderstalige nieuwkomers. Dat is één klein stukje binnen diversiteit. Maar wel een stukje waar scholen op botsen. Want Nederlands is een hefboom binnen onze samenleving en het is niet evident om die hefboom te beheersen. Ik vraag mij af in hoeverre er meer kan ingezet worden in projecten die naast leuk, ook inhoudelijk sterk zijn om Nederlands te leren. Ik denk dat onderwijs binnen onderwijs meer moet kijken naar samenwerkingsverbanden zoals scholen met OKAN, waarom kunnen we niet jongeren gedeeltelijk school laten lopen in OKAN en gedeeltelijk in het gewoon onderwijs. De harde knip, na 2 jaar is soms veel te hard. Waarom kunnen we niet samenwerken tussen scholen en academies, die ook taal hoog in het vaandel dragen? Ik weet dat ik diversiteit nu sterk heb verengd, waarvoor mijn excuses. Maar beter één deelthema uitgediept, dan een alles lichtjes aangeraakt.
Nico L.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Door kunst en cultuur volop aan bod te laten komen in onderwijs. Leerkrachten kunnen worden ondersteund door het culturele veld. In 2024 werd het internationale UNESCO Framework for Culture and Arts Education gelanceerd als richtinggevend voor lidstaten. Daarin staat: "Cultuur en kunst putten uit de diversiteit van culturele uitingen en verrijken en revitaliseren het onderwijs. Ze bieden diverse leerlingen, ook die in kwetsbare situaties, de middelen om hun menselijkheid tot uitdrukking te brengen en toegang te krijgen tot een verscheidenheid aan uitingsvormen, manieren van denken, weten, zijn en doen, alsook tot de geschiedenis en talen van volkeren en gemeenschappen, die betekenis geven aan hun kijk op de wereld, hun zelfvertrouwen en motivatie vergroten en zo bijdragen tot beter leren. Bovendien kan leren in, door en met cultuur en kunst een breed scala aan cognitieve, sociale en emotionele vaardigheden en gedragsvaardigheden ontwikkelen."
Hildegarde V.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 4
Elk kind verdient voldoende kansen. In het onderwijs is er geen plaats voor racisme of eender welke vorm van discriminatie. Inclusief onderwijs is een uitdaging, maar zo belangrijk voor kinderen. Kinderen leren ook van voorbeeldgedrag.
Bente W.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 4
Ligo moet diversiteit in de visie uitdragen maar ook verwachtingen bijstellen naar iedereen toe, ook cursisten. Misschien gebeurt dit nog te weinig; lesgevers staan open voor de verschillende achtergronden, religies, culturen, relaties,... maar cursisten blijven vaak in hun leefwereld hangen, hun stereotype beeld wordt aanvaard, hun ‘enge’ visie wordt zonder meer geaccepteerd.
Ligo Z.
0 0
lees meer

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5
Beste, We kunnen beter inspelen op wat gemeenschappelijk is diversiteit kan een sterkte zijn! Nu wordt er maatschappelijk veel gepolariseerd en de nadruk op de verschillen gelegd! Door samen te werken en zeker via onderwijs zou ik ijveren voor meer bruggenbouwers! Natuurlijk in samenwerking met de verschillende gemeenschappen.
Rachida E.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 62 bijdragen