Ontdek alle bijdragen
We moeten allemaal actief bijdragen aan een verdraagzame samenleving.
Belang: 5
We moeten alle nodige middelen inzetten om voor iedereen gelijke kansen in de samenleving echt te realiseren.
Belang: 5
Iedereen moet zich heel zijn of haar leven kunnen blijven ontwikkelen.
Belang: 5
We moeten allemaal actief bijdragen aan een verdraagzame samenleving.
Belang: 5
Mensen moeten werk, zorg en bijleren kunnen combineren.
Belang: 5
Iedereen moet zich heel zijn of haar leven kunnen blijven ontwikkelen.
Belang: 4
Mensen die het moeilijk hebben in de samenleving verdienen extra ondersteuning.
Belang: 4
Mensen moeten werk, zorg en bijleren kunnen combineren.
Belang: 5
Welk thema ontbreekt er volgens jou nog?
Onderwijskwaliteit: dit is de kerntaak van onderwijs, jongeren motiveren en competenties en kennis bijbrengen! Waarom kwam dit hier zo zwak aan bod?
Onderwijs moet dringend professionele kwaliteitsborging op onderwijskwaliteit uitbouwen. Dat vereist o.m. actualisering v/d kwaliteitsverwachtingen (nu 35 in het ROK). Ter vgl Bovenwijs kent er slechts 3! Daarbij moet de focus terug bij wat essentieel is.
Goed onderwijs hoort met elke school elke leerling een steengoede vorming en opleiding aanbieden. Dat betekent dat we het menselijke potentieel van elke jongere maximaal ontwikkelen, dat we hun persoonlijkheid helpen ontwikkelen, hen voorbereiden op sociale en professionele ontplooiing en bijdragen tot onze democratische, Vlaamse en Europese cultuur. Dat betekent ook een professionele, stabiele, inclusieve en veilige leer- en werkomgeving waarborgen.
Kwaliteitsverwachtingen:
1. Optimale ontwikkeling v/d talenten van elke lerende, het spreekwoordelijke ‘aansteken van het vuur’, het aanwakkeren van leergierigheid en nieuwsgierigheid en nastreven v/d gewenste kennis- en competentieverwerving, met o.m. de gewenste output – minimale én optimale - met basiskennis, basisvaardigheden, respect, rationeel denken en grondige kennis Nederlands.
1.b. Emotionele en sociale ontwikkeling: incl. burgerzin, evenwicht ts. plichten en rechten, …
1.c. Professionele ontwikkeling: correcte voorbereiding op de professionele ontplooiing.
2. Een professionele, stabiele, inclusieve en veilige werk- en leeromgeving waarborgen.
3. Bijdrage tot de culturele ontwikkeling v:d Vlaamse/Europese samenleving: incl het economische, wetensch, ...
We moeten allemaal actief bijdragen aan een verdraagzame samenleving.
Belang: 3
Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.
Belang: 5
Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.
Belang: 4
Mensen moeten werk, zorg en bijleren kunnen combineren.
Belang: 5
Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.
Belang: 5
Armoede aanpakken vraagt inzet van de hele samenleving.
Belang: 5
Welk thema ontbreekt er volgens jou nog?
Tientallen belangrijke thema's ontbreken nog in deze bevraging.
Onderwijs moet haar kerntaken dringend veel ernstiger opnemen. Zo moet het eindelijk beginnen met professionele kwaliteitsborging. Wat nu bestaat is doorgaans (bepaalde technische scholen en andere niet te na gesproken) precair zwak omdat bepaalde essentiële kernelementen van professioneke kwaliteitsborging of ontbreken, of veel te zwak zijn. Dit is slechts één voorbeeld van de vele.
Iedereen moet zich heel zijn of haar leven kunnen blijven ontwikkelen.
Belang: 5
Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.
Belang: 2
Mensen die het moeilijk hebben in de samenleving verdienen extra ondersteuning.
Belang: 5
We moeten allemaal actief bijdragen aan een verdraagzame samenleving.
Belang: 5
We moeten allemaal actief bijdragen aan een verdraagzame samenleving.
Belang: 5
Mensen moeten werk, zorg en bijleren kunnen combineren.
Belang: 1
Welk thema ontbreekt er volgens jou nog?
Wat is het belangrijkst : economie of democratie?
Wat hebben we na te streven in ons onderwijs? De beste worden op internationale toetsen? Zorgen voor instapklare werknemers voor onze bedrijven? Gehoorzame burgers voor onze samenleving? Of vinden we het belangrijk om in onderwijs in te zetten op groeien in 'wijsheid','sterk samenleven', 'diepgaand gelukkig' worden en daartoe bijdragen bij anderen, 'actief burgerschap'?
Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.