Onderwijskwaliteit: dit is de kerntaak van onderwijs, jongeren motiveren en competenties en kennis bijbrengen! Waarom kwam dit hier zo zwak aan bod?
Onderwijskwaliteit: dit is de kerntaak van onderwijs, jongeren motiveren en competenties en kennis bijbrengen! Waarom kwam dit hier zo zwak aan bod?
Wat kan de rol van onderwijs zijn?
Onderwijs moet dringend professionele kwaliteitsborging op onderwijskwaliteit uitbouwen. Dat vereist o.m. actualisering v/d kwaliteitsverwachtingen (nu 35 in het ROK). Ter vgl Bovenwijs kent er slechts 3! Daarbij moet de focus terug bij wat essentieel is.
Goed onderwijs hoort met elke school elke leerling een steengoede vorming en opleiding aanbieden. Dat betekent dat we het menselijke potentieel van elke jongere maximaal ontwikkelen, dat we hun persoonlijkheid helpen ontwikkelen, hen voorbereiden op sociale en professionele ontplooiing en bijdragen tot onze democratische, Vlaamse en Europese cultuur. Dat betekent ook een professionele, stabiele, inclusieve en veilige leer- en werkomgeving waarborgen.
Kwaliteitsverwachtingen:
1. Optimale ontwikkeling v/d talenten van elke lerende, het spreekwoordelijke ‘aansteken van het vuur’, het aanwakkeren van leergierigheid en nieuwsgierigheid en nastreven v/d gewenste kennis- en competentieverwerving, met o.m. de gewenste output – minimale én optimale - met basiskennis, basisvaardigheden, respect, rationeel denken en grondige kennis Nederlands.
1.b. Emotionele en sociale ontwikkeling: incl. burgerzin, evenwicht ts. plichten en rechten, …
1.c. Professionele ontwikkeling: correcte voorbereiding op de professionele ontplooiing.
2. Een professionele, stabiele, inclusieve en veilige werk- en leeromgeving waarborgen.
3. Bijdrage tot de culturele ontwikkeling v:d Vlaamse/Europese samenleving: incl het economische, wetensch, ...
Wat kan de rol van anderen zijn (zoals burgers, beleid, organisaties, bedrijven, media)?
De maatschappij zal pnderwijs moeten overtuigen om haar beleid fors te moderniseren en de belanghebbenden een reële inspraak te geven in wat van onderwijs evrwacht wordt. De stem van de onderwijsinstellingen moet doorwegen voor het 'HOE', maar ouders, werkgevers e;d horen te bepalen, samen met de politieke vernatwoordelijken WAT van onderwijs verwacht wordt;
In de VLOR zou de stem van ouders en werkgevers daarom moeten doorwegen voor dat WAT!