Deel op facebook
Ontdek het thema

Welk thema ontbreekt er volgens jou nog?

De disruptieve kracht van generatieve Artificiële Intelligentie (genAi) in de samenleving moet doordacht en vertraagd worden.

Wat kan de rol van onderwijs zijn?

Onderwijs moet het probleem openleggen en alle soorten zorgen op het gebied van genAi van experts en leken uitdiepen. Onderwijs moet tijd en ruimte bieden om over de mogelijke veranderingen die genAi brengt, na te denken en van daaruit gepaste (re)actie te ontwikkelen. Zoals de sociale media platforms, die ook al erg werken met Ai, heeft de snelle opgang van genAi een zeer grote invloed op hoe mensen met elkaar omgaan, welke doelen ze voor zichzelf formuleren, welke beroepen ze nog met enige voldoening kunnen opnemen. Onderwijs moet duidelijk maken dat verandering mogelijk is, dat keuze mogelijk is en tijd geven om na te gaan wat de diverse gevolgen van bvb 'niets doen' ten opzichte van de ontwikkeling van genAi kunnen zijn. Onderwijs moet expliciet duidelijk maken dat iedereen een bewuste rol te spelen heeft opdat genAi minimale schade brengt. Onderwijs moet helpen de mogelijke rollen te ontdekken.

Wat kan de rol van anderen zijn (zoals burgers, beleid, organisaties, bedrijven, media)?

Op elk niveau van beleid, en in elk maatschappelijk domein, is het belangrijk het gebruik van genAi kritisch door te lichten. Het is belangrijk dat we niet alleen geleid worden door de voordelen op korte termijn. Het is belangrijk vanuit diverse perspectieven de genAi ontwikkeling te bekijken en begrijpen op langere termijn. Ook bijvoorbeeld de ecologische impact, de neiging te veel autoriteit aan genAi antwoorden toe te kennen, het verlies aan belangrijke vaardigheden door gebruik van genAi. De maatschappij wordt steeds meer afhankelijk van specialismen, en nu ook van specialismen die niet meer gegarandeerd zijn bij bvb stroomuitval of kwaadwillige hacking. Daarover nagedacht hebben en tegenmaatregelen doordenken is belangrijk voor blijvende flexibiliteit.