Duurzame ontwikkeling
Duurzame ontwikkeling
Wat kan de rol van onderwijs zijn?
Leerlingen moeten leren omgaan met duurzaamheidsuitdagingen, dat vergt de nodige kennis, vaardigheden en attitude. Leerkrachten en scholen moeten een actiegeoriënteerde leeromgeving hiertoe kunnen ontwerpen en uitvoeren. Als je dit niet doet, verzaak je aan de rol die het onderwijs ook heeft om kwalificatie en socialisatie én persoonsvorming en eigenlijk bereid je je leerlingen dan niet voor op enkele van de grootste uitdagingen waar we voor staan. Enkele van de vernoemde thema's in de lijst zijn hieraan gelinkt, het vergt gelijkaardige competenties, dus ik stel zeker voor om ze samen te behandelen. Kritisch leren denken, systeemdenken, toekomstdenken, strategisch denken, leren omgaan met eigen en andermans emoties, met controverses...zijn op dit moment zo belangrijk dat ze zelfs noodzakelijk zijn om de democratie goed te laten functioneren.
Wat kan de rol van anderen zijn (zoals burgers, beleid, organisaties, bedrijven, media)?
Duurzaamheidseducatie is steeds actiegericht (dus werk je met leerlingen aan erg concrete uitdagingen in en met de maatschappij). In die zin is samenwerking met de buitenwereld noodzakelijk, daar kan je authentieke casussen vinden waarin echte duurzaamheidsuitdagingen worden aangepakt en ook concreet worden. Dus ja, je kan verschillende perspectieven bestuderen en samen komen tot een oplossing en er je eigen mening over vormen door er ook in de praktijk in uitgedaagd te worden en samen te werken. Dit soort educatie moet in de actie plaatsvinden. Scholen leven in de maatschappij en zijn er een afspiegeling van. Maar tegelijkertijd moeten we vermijden dat leerlingen verwacht worden problemen op te lossen, het blijft de verantwoordelijkheid van volwassenen. Leerlingen kunnen wel oefenen in het "echt". Het lijkt me eerder een kwestie van hybride leercontexten creëren: op school en in de "rest van de wereld", maar die laatste moet leren mee mogelijk maken