Ecologisce draagkracht van de aarde
Ecologisce draagkracht van de aarde
Wat kan de rol van onderwijs zijn?
Sociale basis is één aspect van duurzaamheid. Binnen de grenzen blijven van de ecologische draagkracht is een tweede (samen vormen ze de "donut" in het Donutmodel van Kate Raworth). Temeer om ook de volgende generaties te laten genieten van een leefbare omgeving. Onderwijs kan vanuit de Whole School Approach (voor duurzaamheid) zorgen dat de jongeren op school leren over duurzaamheidsthema's maar ze ook ondervinden en er actiegericht mee aan de slag gaan. Zo leren ze duurzame keuzes maken, nu en in de toekomst. (Zo'n school kan het internationale label Eco-School verdienen)
Wat kan de rol van anderen zijn (zoals burgers, beleid, organisaties, bedrijven, media)?
Een hele school veranderen richting een Whole School Approach voor duurzaamheid is niet evident. Dat vraagt werken aan visie en draagvlak en stap voor stap veranderingen realiseren (met vallen en opstaan). Scholen kunnen niet allemaal zelf alle expertise in huis hebben. Andere organisaties kunnen scholen hierbij ondersteunen en ter inspiratie voorbeelden van andere scholen delen. Het beleid kan dat ook voorzien maar jammer genoeg zien we recent dat dit (MOS, duurzame scholen, straffe scholen) wordt geschrapt onder het mom van besparingen.
Een 'Eco-School' werkt ook samen met lokale organisaties, bedrijven en buurtbewoners. Bv om samen ruimtes te delen, maar ook om te leren uit de praktijk.