Deel op facebook
Ontdek het thema

Omgaan met diversiteit is een grote uitdaging.

Belang: 5

Wat kan de rol van onderwijs zijn?

Diversiteit wordt vaak te eng geïnterpreteerd. Er wordt gedacht aan andere culturen, mensen met een beperking of moeilijke thuissituatie. Een groep die de diversiteit vergroot maar vaak wordt vergeten zijn cognitief zeer sterke leerlingen, die voor een of alle vakken meerdere jaren vooruitlopen op leeftijdsgenoten. Voor hen is er in Vlaanderen geen (gesubsidieerd) onderwijs. Laten we hen meenemen in het debat. We hebben dit toptalent hard nodig in onze kennismaatschappij!!

Beschrijf hieronder de verantwoordelijkheid van anderen (zoals gezinnen, ouder(s), opvoedingsverantwoordelijke, beleid, organisaties, bedrijven, media)?

1. Onderwijs voor elk kind, ook kinderen die nu moeten “kiezen” voor huisonderwijs omdat ze bijvoorbeeld op 8 jaar klaar zijn met de lagere school. Investeer hierin en vermijd de opkomst van ondemocratisch privé onderwijs. 2. Doorbreek het taboe rond cognitief talent. We hebben het zo vaak over talentontwikkeling, maar een cognitief talent lijkt hier niet bij te horen. 3. Breng deze kinderen samen en geef ze de kans om ontwikkelingsgelijken te ontmoeten. De enige manier is schooloverstijgend.