Brugfiguren, brug tussen onderwijs en samenleving
Niet iedereen vindt even makkelijk de weg naar de school. Een grote groep ouders botst op heel wat financiële en sociale drempels om de school als een vertrouwde en te vertrouwen plek te zien. Denk onder meer aan gezinnen met een laag inkomen of ouders met een migratieachtergrond. Brugfiguren kunnen voor deze groepen het verschil maken. Vaak staan ze letterlijk aan de schoolpoort om contact te maken met ouders.
Het zijn vertrouwensfiguren die voeling hebben met de doelgroep en vaak ook zelf uit de doelgroep komen. Ze hebben een rechtstreekse lijn met het schoolteam. Ze kunnen ouders en leerlingen wegwijs maken en leraren en directies wijzen op drempels die niet altijd onmiddellijk zichtbaar zijn. Ouders zullen bijvoorbeeld niet snel toegeven dat het gezinsbudget onvoldoende is om alle schoolkosten te dragen. Misschien hebben ouders zelf een moeilijk schoolparcours achter de rug en is er daardoor weinig vertrouwen. Of mensen kampen met culturele drempels doordat ze een andere relatie met school hadden in hun thuisland. Daarom pleit de Vlaamse Onderwijsraad in verschillende adviezen voor een structurele ondersteuning van brugfiguren. Zij kunnen pas het verschil maken als voor langere tijd en structureel beschikbaar kunnen zijn voor gezinnen.
Lees het advies over de B-stroom op de website van de Vlaamse Onderwijsraad
Lees het advies over onthaalonderwijs voor nieuwkomers op de website van de Vlaamse Onderwijsraad