Deel op facebook

Deel jouw mening

Deel jouw mening

Offline aan de slag

Ontdek de methodieken

Deskundigen aan het woord

Lees de interviews

Jullie bijdragen

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 2
Onderwijs past zijn programma goed aan. Op de arbeidsmarkt worden vele profielen vervangen door machines of ai robots. Laaggeschoolde jongeren hebben hierdoor weinig toekomstperspectief. Er zou extra ingezet kunnen worden op taakspanning en algemene motorische vaardigheden om zo jongeren polyvalent inzetbaar te maken.
Bert D.
0 0
lees meer

We moeten alle nodige middelen inzetten om voor iedereen gelijke kansen in de samenleving echt te realiseren.

Belang: 5
Scholen en leerkrachten dragen een grote verantwoordelijkheid in het niet langer vergroten van de sociale ongelijkheid. Er zijn landen waar het onderwijs er wel in lukt om sociale ongelijkheid een stuk weg te werken. Dus, een onderwijsbeleid en schoolbeleid moet hier expliciet voor kiezen. Kiezen voor elk kind en werkelijk geloven in elk kind. Drempels wegwerken (financieel, schriftelijke en mondelinge communicatie, persoonlijke contacten,...) De eigen middenklassebril beseffen,...
Katelijne D.
0 0
lees meer

Onderwijs en arbeidsmarkt moeten beter op elkaar afgestemd zijn.

Belang: 1
Onderwijs moet in de eerste plaats jongeren begeleiden, ondersteunen, vormen om te groeien. Om zich tot volwaardige, gelukkige volwassenen te ontwikkelen, in relatie tot zijn medemens. Uiteraard is een 'metier' aanleren ook belangrijk, maar dit kan zoveel ruimer zijn dan een loutere voorbereiding op (de vacante plaatsen op) de arbeidsmarkt.
Katelijne D.
0 0
lees meer

Mensen die het moeilijk hebben in de samenleving verdienen extra ondersteuning.

Belang: 5
Ongelijkheid is het gevolg van het systeem, van hoe we de maatschappij vorm geven. Het is dus evengoed aan deze maatschappij om dit om te keren en structurele ongelijkheid weg te werken. Dit is de beste en meest duurzame ondersteuning die kan geboden worden. Om het met een beeld van een put waar mensen in zitten te vergelijken: niet enkel voedsel geven aan wie erin zit, niet enkel een ladder in de put zetten, maar in eerste plaats zorgen dat de put gedicht geraakt en er geen put meer is.
Katelijne D.
0 0
lees meer

We moeten allemaal actief bijdragen aan een verdraagzame samenleving.

Belang: 5
We leven in een superdiverse samenleving. Door politieke keuzes, door toenemende individualisering op alle fronten leren we niet meer voldoende om te leven en om te gaan met het anders-zijn en anders-denken van de medemens. De onverdraagzaamheid vergroot elke dag en dit ondergraaft het samenleven en de democratie. Het is de expliciete opdracht van elke instantie om te zorgen voor een beter begrip van elkaar, mededogen, verdraagzaamheid enzovoort. Dit is, wat mij betreft, belangrijker dan alles.
Katelijne D.
0 0
lees meer

Een sterke samenleving heeft aandacht voor mentaal welbevinden.

Belang: 4
Het (volwassenen)onderwijs heeft niet alleen een lerend doel maar is voor sommige mensen ook een groot deel van hun sociale leven en voorkomt dat mensen in eenzaamheid terecht komen. Dat de prijs van het inschrijvingsgeld omhoog gaat met de algemene levensduurte is volkomen normaal, maar het tarief van € 4 per lestijd zorgt ervoor dat sommige mensen niet meer kunnen deelnemen aan het onderwijs wat voor hen soms het enigste sociale leven is.
c v.
0 0
lees meer
Ontdek ze allemaal

Afsluiten online platform

5 januari 2026

Studiedag

Maart 2026

Aan de slag met de resultaten

Vanaf april 2026